si pembace

Tuesday, July 19, 2011

edisi khas

tak salah berkawan dengan mereka yang salah
dan
takde masalah berkawan dengan mereka yang bermasalah

itu cerite entry aku kali ini..kenape aku nk cerite ?? nk kesa untuk ape ??
aku nk cerite sebab ini bende serius yang dipandang remeh atau dipandang sipi...
kenape aku cakap macam tuh ??

"tak salah berkawan dengan mereka yang salah "

kalau bukan si "betul" yang membetulkan si "salah"..siape yang akan membetulkan si "salah"?

setiap orang termasuk aku sendiri ade buat kesalahan bergantung pada tahap keseriusan masalah itu dan selama mane kesalahan itu dilakukan....
yang salah tak akan selamanya salah
dan
yang betul tak akan selamanya betul
takde siape yang nk salah dan takde siape yang sentiase betul

kalau kite dikalangan si "betul" ape salahnya kite berkawan dengan si "salah"
TAPI
jangan lah jadi seperti si "salah"
kite kena la betulkan si"salah"
supaya si"salah" akan jadi betul

"takde masalah berkawan dengan mereka yang bermasalah"

lebih kurang same jek dengan cerite si "betul" dan si "salah" tadi

kalau kite da cube betulkan si "salah" tapi tak jalan..itu terpulang
itu bukan lagi masalah kite
tapi takde masalahkan kalau sekadar berkawan
(lagipon yang bermasalah die..bukan kite yang bermasalah..so tak payah la cari masalah)
sebenarnye banyak cerite , pengalaman , dan kisah hidup
yang kite bole dapt daripada mereka yang bermasalah nie...
percayela...

aku juge dulu ade masalah kalau berkawan dengan mereka yang bermasalah..
tapi situasi ditempat kije mengubah pandangan aku terhadap mereka yang bermasalah

kesimpulannye : jangan la kite menjadi seperti tong yang bergendang sebok menyalak itu dan ini bercerite perihal buruk orang lain..sebaliknya cermin la diri kite....jangan mudah menilai orang lain...jangan mudah mengkategorikan seseorang...sepatutnye kite membantu bukan mengata..

ade masenye aku juge menjadi si "salah" tapi syukur ramai si "betul" yang sudi menyapa dalam hidup aku=)

ini cume pandang dari mata aku..
pandangan orang lain aku xtahu
bukan kerana aku sentiase tahu
cuma mahu mengelak ade bezanya antara kamu dan kamu

www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment